HORECA 2020. május-június számában a 166-167. oldalon Lőrincz László a NASZ elnökének nyilatkozata olvasható:
Az automatáké a jövő, csak bírják ki addig
Nem kevés problémával kellett szembenéznie az elmúlt években a vending iparágnak, majd jött a válság, amit az étel- és italautomaták hazai üzemeltetői is erősen megsínylettek. A veszélyhelyzet idején történtekről Lőrincz Lászlót, a Nemzeti Automata Szövetség elnökét kérdeztük.
– Hogyan reagált a szövetség a koronavírus miatt kialakult helyzetre?
Szinte azonnal kapcsolatba léptünk az illetékes kormányzati szervekkel, és javaslatokat tettünk az iparági szereplők által elszenvedett veszteségek mérséklésére vonatkozóan. Ezek közül megvalósult az új 100 forintos érmék bevezetési határidejének kitolása – ez azért lényeges, mert az érmeelfogadó eszközök átprogramozása még nem fejeződött be a járvány kitörésének időpontjáig. Szintén könnyebbséget jelentett, hogy az AFE egységek éves felülvizsgálatának határidejét a veszélyhelyzet lezárását követő 120 napon belüli időpontra tolta ki a szolgáltató – ennek költsége tehát nem terhelte az iparági szereplőket. Az automaták forgalmi adatait heti szinten elemeztük, köszönhetően a NAV és szövetségünk közötti folyamatos információáramlásnak.
– Hogyan alakult a piac?
A veszélyhelyzet elrendelésének napjától az irodai munkahelyek és az oktatási intézmények teljesen kiürültek, a termelő tevékenységet folytató cégek közül is sok szüneteltette munkáját. Az egészségügyi és a szociális intézményekben látogatási tilalom lépett érvénybe, az oktatási intézményekben távoktatás zajlott, a kollégiumok kiürültek, sok munkahely home office-ra állt át. Bezárták kapuikat az idősotthonok, az uszodák, a bíróságok, a sportcsarnokok. Az üzemeltetési helyeken óráról órára változott a helyzet, nem lehetett pontosan tervezni az automaták rendelkezésre állásának érdekében a feltöltést, leállítást, ráadásul a kihelyezési helyszínekre való bejutás nehézkessé vált (adminisztráció, lázmérés stb.). Bizonyos helyeken nem lehetett leállítani az automatákat, hiszen nem lehetett bejutni az intézménybe. Ugyanakkor a még ott dolgozók ellátását az intézmények vezetése elvárta. Ágazatunk árbevétele jelentős mértékben csökkent, egyes helyeken pedig teljesen ellehetetlenültek az automatás értékesítés feltételei, így sok cég munkaidő-csökkentésre, illetve elbocsájtásokra kényszerült.
– Változott-e az automaták kínálata a járvány kitörése óta?
A kínálat érdemben nem változott, ahogy a vásárlók „fogyasztási szokásaiban” sem érzékeltünk fordulatot. Pedig az automaták elvben képesek arra, hogy valamilyen szinten pótolják a menzákat és büféket, de természetesen nem helyettesíthetik azokat, belőlük a darabárukat, szendvicseket, üdítőket és forró italokat vásárolhatják meg a fogyasztók. Ennek ellenére a kórházakban a járóbetegellátás részleges szüneteltetésének és a látogatási tilalomnak köszönhetően minimálisra csökkent a forgalom, az állami és önkormányzati intézményekben leállt az ügy-félfogadás, a bevétel szinte nullázódott.
– Jelent-e többletbizalmat a fogyasztó számára a gépből vásárlás higiéniai szempontból?
Remélhetően! Az automatákat üzemeltető vállalkozások eddig is nagy hangsúlyt fektettek a higiéniai előírások betartására, az automaták fertőtlenítésére és tisztántartására – a fogyasztóik bizalmának megőrzéséért, de a forróitalok minőségét is befolyásolja a gépek állapota. Az automaták egy részén találhatóak a higiéniára vonatkozó, illetve az allergén információkat tartalmazó kommunikáció, de speciális feliratok nem kerültek a gépekre a válság idején.
2022-10-07
A NASZ 2022. évi őszi rendezvénye 2022. október 07.-én (péntek) este az Év Automatás Vállalkozója Díj átadásának is a helyszíne volt.
A Díj a Táltos Katamarán hajóra szervezett esti gálaprogram vacsora ideje alatt került átadásra.
2022. évben a NASZ Elnöksége a Díjat Csehó Zsolt úrnak a Hungaro Kereskedőház Kft. tulajdonosának ítélte oda.
Ezúton is gratulálunk! További eredményes és sikeres munkát kívánunk!
tovább »1137 Budapest, Carl Lutz rkp. 29. KLÁRIS IRODAHAJÓ
|
Dr. Hajdu Zsolt
e-mail: hajdu@nemzetiautomata.hu
tel: +36 30 932 80 97